Διδάσκοντες:
Faculty Instructor:
ECTS:
Κωδικός Μαθήματος:
Code:
Κύκλος / Επίπεδο:
Cycle / Level:
Υποχρεωτικό / Επιλογής:
Compulsory / Optional:
Περίοδος Διδασκαλίας:
Teaching Period:
Περιεχόμενο Μαθήματος:
Course Content:
To μάθημα χωρίζεται σε δύο μέρη. Στο πρώτο γίνεται μια εισαγωγή και εξοικείωση με τη λογική και τις ενδείξεις της ποιοτικής διερεύνησης του κοινωνικού και πολιτικού πεδίου και τα κρίσιμα σημεία για την κατανόηση και τη χρήση της. Στο δεύτερο μέρος ακολουθούν οι βασικές μέθοδοι, ο σχεδιασμός και τα στάδια εκπόνησης ποιοτικής έρευνας, η εξοικείωση με τη δομή, τις προϋποθέσεις, την παραγωγή ποιοτικών δεδομένων και την ερευνητική εκμετάλλευσή τους. Στο πλαίσιο του δεύτερου μέρους του μαθήματος όλοι/ες οι φοιτητές/τριες θα προτείνουν και θα εκπονήσουν με την καθοδήγηση του διδάσκοντα μια εργασία με ποιοτικό μεθοδολογικό προσανατολισμό. Καθώς θα αποκτήσουν την πρώτη τους εμπειρία, θα εξοικειωθούν με τον τρόπο με τον οποίο παράγονται αξιόπιστα ποιοτικά δεδομένα, για το πως οργανώνονται, κωδικοποιούνται και αναλύονται. Επιδιώκουμε να προσφέρουμε τη δυνατότητα της ερευνητικής εμπειρίας και της συγκρότησης ενός προσωπικού μεθοδολογικού και ερευνητικού προσανατολισμού σε προπτυχιακό επίπεδο ώστε οι φοιτητές/τριες να γνωρίζουν τις επιλογές που έχουν μεθοδολογικά και να μπορούν να τις υλοποιούν με επάρκεια και αποτελεσματικότητα. Με αυτόν το τρόπο θα έχουν επαρκή και ικανή κατάρτιση προς όλες τις κατευθύνσεις (ποσοτικές και ποιοτικές) ώστε να μπορούν να προσφεύγουν ακόμη και σε μεικτές μεθοδολογικές προσεγγίσεις και έρευνες.
Μαθησιακά Αποτελέσματα:
Learning Outcomes:
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες θα έχουν αποκτήσει:
• Εξοικείωση με τις απαρχές, τα σύγχρονα ρεύματα και τον διάλογο που εξελίσσεται σχετικά με τις ποιοτικές μεθόδους έρευνας στο πλαίσιο των κοινωνικών επιστημών.
• Κατανόηση των ποιοτικών εργαλείων με άξονα την καταλληλότητά τους και την συμβατότητά τους με συγκεκριμένα φαινόμενα και διερευνήσεις.
• Σύλληψη του ρόλου του κοινωνικού-πολιτικού ερευνητή στον σύγχρονο κόσμο.
• Κατανόηση επιστημολογικών και διεπιστημονικών συζητήσεων (debates) που αφορούν την εξηγητική ισχύ των διαφορετικών μεθοδολογικών προσανατολισμών.
• Πρόσκτηση και ιεράρχηση εργαλείων, δεξιοτήτων, γνώσεων, πληροφοριών και τεκμηρίων με σκοπό τη διερεύνηση, τη χρήση και και την αποτίμηση της ερμηνευτικής λειτουργίας των ποιοτικών μεθόδων στο πλαίσιο της Πολιτικής Επιστήμης και ευρύτερα.
• Ικανότητες επεξεργασίας δεδομένων και ερμηνευτικής σύνθεσης πρωτότυπων ερευνητικών σχεδίων με τη χρήση ποιοτικών μεθόδων, τον τριγωνισμό τους, αλλά και τη δυνατότητα αναστοχασμού σχετικά με τις μεικτές προσεγγίσεις.
Βιβλιογραφία:
Bibliography:
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Ιωσηφίδης, Θεόδωρος, Ποιοτικές μέθοδοι έρευνας και επιστημολογία των κοινωνικών επιστημών, Θεσσαλονίκη, Εκδόσεις Τζιόλα, 2019.
Πούρκος, Μάριος & Δαφέρμος, Μανόλης (επιμ.) Ποιοτική έρευνα στις κοινωνικές επιστήμες: Επιστημολογικά, μεθοδολογικά και ηθικά ζητήματα, Αθήνα, Τόπος, 2010.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Adler, Emily, Stier, Κοινωνική Έρευνα, Μια ξενάγηση στις μεθόδους και στις τεχνικές, (Επιμ. Τσιρμπας, Γιάννης), Θεσσαλονίκη, Εκδόσεις Τζιόλα, 2018.
Snape D. & Spencer L., The Foundations of Qualitative Research. Στο Ritchie J. & Lewis J. (Επιμ.), Qualitative Research Practice – A Guide for Social Science Students and Researchers. London: SAGE Publications, Inc, 2003.
Ιωσηφίδης, Θεόδωρος & Σπυριδάκης, Μάνος (επιμ.) Ποιοτική κοινωνική έρευνα: Μεθοδολογικές προσεγγίσεις και ανάλυση δεδομένων, Αθήνα, Κριτική, 2006.
Gray, David E., H ερευνητική μεθοδολογία στον πραγματικό κόσμο, Θεσσαλονίκη, Εκδόσεις Τζιόλα, 2019.
Bryman, Alan, Social Research Methods, τέταρτη έκδοση, Οξφόρδη, Oxford University Press, 2012.
Mason, Jennifer, Η διεξαγωγή της ποιοτικής έρευνας, Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα, 2011.