Διδάσκοντες:
Faculty Instructor:
Κύκλος / Επίπεδο:
Cycle / Level:
Περίοδος Διδασκαλίας:
Teaching Period:
Περιεχόμενο Μαθήματος:
Course Content:
Το μάθημα εμβαθύνει (επιμέρους παραδείγματα, μέθοδοι προσδιορισμού και μέτρησης κοινωνικών αποκλεισμών, βιβλιογραφία) στην ιστορία των κοινωνικών διακρίσεων με επίκεντρο και αφετηρία τα ευρωπαϊκά κράτη της νεωτερικότητας, από το τέλος του 19ου αιώνα και σε όλη τη διάρκεια του 20ού και τις αρχές του 21ου αιώνα.
Αναφέρεται ειδικότερα:
– Στις πολιτικές πρακτικές υποβάθμισης ανθρώπων και κοινωνικών ομάδων στα σύγχρονα κράτη (γυναίκες, παιδιά, ηλικιωμένοι, Εβραίοι, Ρομά, έγχρωμοι, ομοφυλόφιλοι, μειονότητες, πρόσφυγες, μετανάστες, σύγχρονοι δούλοι), μέσα από τους δημόσιους θεσμούς, όπως το νομικό σύστημα ή οι υπηρεσίες εκπαίδευσης και υγείας, καθώς και μέσα από τους κοινωνικούς θεσμούς, όπως η οικογένεια.
– Στην ιδεολογική θεμελίωση αποκλεισμών και διακρίσεων (κοινωνικός δαρβινισμός, φυλετική θεωρία, εθνικισμός και η έννοια της μειονότητας, πατριαρχία, φασισμός, ναζισμός, πολιτικός και θρησκευτικός φονταμενταλισμός),
– Στην αναζήτηση των ιστορικών αφετηριών και της εξέλιξης των παραπάνω ιδεών μέσα στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών κρατών και των διακρατικών σχέσεων (αποικιοκρατία, δημιουργία εθνικών κρατών, πόλεμοι, δικτατορίες, εφαρμογή νέων τεχνολογιών, παγκόσμια ανισότητα, φτωχοποίηση, οικολογική καταστροφή),
– Στη σημερινή πολιτική, κοινωνική και ιδεολογική τους διάσταση στην Ελλάδα, στην Ευρώπη και τον κόσμο,
– Στον προσδιορισμό των προσφορότερων πολιτικών για την αντιμετώπισή τους.