Διδάσκοντες:
Faculty Instructor:
ECTS:
Κωδικός Μαθήματος:
Code:
Κύκλος / Επίπεδο:
Cycle / Level:
Υποχρεωτικό / Επιλογής:
Compulsory / Optional:
Περίοδος Διδασκαλίας:
Teaching Period:
Περιεχόμενο Μαθήματος:
Course Content:
Η Ποιοτική μεθοδολογία στην εποχή των υπολογιστών αποτελεί μέρος του καινοτόμου γνωστικού πεδίου που συζητείται ευρέως από το 2003 και μετά. Μια ακαδημαϊκή συζήτηση που οδήγησε στη διαμόρφωση του πολλά υποσχόμενου πεδίου των Ψηφιακών Ανθρωπιστικών, Κοινωνικών και Πολιτικών Σπουδών. Οι δυνατότητες των υπολογιστών συνδυαζόμενες με τις ποιοτικές δεξιότητες των φοιτητών έχουν καταστήσει τον ποιοτικό μεθοδολογικό τρόπο αποτελεσματικότερο και ενθαρρύνουν τον ψηφιακό εγγραματισμό των φοιτητών στις κοινωνικές και πολιτικές επιστήμες. Το συγκεκριμένο μάθημα αποτελεί εμβάθυνση, επέκταση και εμπλουτισμό των βασικών τεχνικών ποιοτικής διερεύνησης που έχουν λάβει οι φοιτητές από το μάθημα της εισαγωγής στην Ποιοτικής Μεθοδολογία. Όπως αποτυπώνεται και στο τίτλο, στοχεύει να εστιάσει στις δυνατότητες ψηφιακής επεξεργασίας των δεδομένων που προκύπτουν από τον ποιοτικό μεθοδολογικό προσανατολισμό και να φέρει σε διάλογο το κοινωνικό και το πολιτικό πεδίο με την τεχνολογία και την καινοτόμα κοινωνική έρευνα. Ο ψηφιακός ποιοτικός προσανατολισμός μπορεί να δράσει εξηγητικά και παραγωγικά και να δείξει στους φοιτητές το τρόπο που τα ποιοτικά δεδομένα και περιεχόμενα όπως των μέσων επικοινωνίας (παραδοσιακών και νέων) και κοινωνικής δικτύωσης μπορούν να προσεγγίζονται και να αναλύονται. Σε αυτή την εκπαιδευτική παρουσίαση μεγάλο ρόλο παίζει η συγκριτική προσέγγιση του πεδίου της ποιοτικής έρευνας στις κοινωνικές επιστήμες και η σύμπλεξη με άλλες μεθοδολογικές επιλογές που μπορεί να σχετίζονται όρους συμπληρωματικότητας, επιβεβαίωσης, ελέγχου ή και περαιτέρω τεκμηρίωσης. Καθώς ο φοιτητής γνωρίζει ένα ευρύ φάσμα των δυνατοτήτων που έχει μπορεί να επιλέξει το καταλληλότερο μεθοδολογικό μονοπάτι ή να προβεί στον αποτελεσματικό συνδυασμό περισσότερων της μιας μεθοδολογικής επιλογής.
Μαθησιακά Αποτελέσματα:
Learning Outcomes:
Η διδασκαλία του μαθήματος στοχεύει να εξοικειώσει τους φοιτητές/τριες με τις σύγχρονες θεωρητικές προσεγγίσεις και εξειδικευτικούς μεθοδολογικούς προσανατολισμούς που τα τελευταία χρόνια αναπτύσσονται στην ερευνητική κοινότητα στο πεδίο των κοινωνικών και πολιτικών σπουδών.
Συγκεκριμένα οι φοιτητές/τριες μετά την ολοκλήρωση των μαθημάτων θα είναι σε θέση:
1. Να κατανoούν αναβαθμισμένες και σύγχρονες μεθοδολογικές διερευνήσεις.
2. Να διαμορφώνουν καινοτόμες και δημιουργικές ιδέες και προσεγγίσεις με άξονα τις Ψηφιακές Σπουδές και την Ποιοτική Διερεύνηση.
3. Να ορίζουν με επάρκεια του όρους της ψηφιακότητας και των ψηφιακών σπουδών με έμφαση στην Κυβερνητική.
4. Να χρησιμοποιούν αναβαθμισμένες συμπληρωματικές μεθόδους που αυτή την εποχή αναπτύσσονται στο εξωτερικό όπως η Arts Based κοινωνική έρευνα, η παιχνιδοποίηση, τα ποιοτικά πειράματα, η ψηφιακή εθνογραφία.
5. Να αναπτύσσουν το δικό τους μεθοδολογικό μοντέλο και να προσφεύγουν ακόμη και σε μικτές μεθοδολογικές προσεγγίσεις και έρευνες βασισμένο στην σύγχρονη ακαδημαϊκή και επικαιροποιημένη βιβλιογραφία και ψηφιακή εμπειρία.
6. Να υποβάλουν προτάσεις για μελλοντική επιστημονική έρευνα διαμορφώνοντας μια κριτική στάση απέναντι στο ερευνητικό τους εγχείρημα.
Βιβλιογραφία:
Bibliography:
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Τσιώλης, Γιώργος, Μέθοδοι και Τεχνικές Ανάλυσης στην Ποιοτική Κοινωνική Έρευνα, Αθήνα: εκδόσεις Κριτική, 2014.
Πατηνιώτης, Μανώλης (επιμ.), Εισαγωγή στις Ψηφιακές Σπουδές (συλλογή κειμένων), Θεσσαλονίκη, Εκδόσεις Ροπή, 2020
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Negroponte, Nicolas, Being Digital, Hodder and Stoughton, Great Britain, 1995
Heinz von Foerster, Understanding Understanding, Essays on Cybernetics and Cognition, Springer, Urbana, 2003
Manfred Max Bergman – Advances in Mixed Methods Research_ Theories and Applications (2008, SAGE Publications)
Berg-Schlosser, D.; G. De Meur; B. Rihoux and Ch. Ragin (2009), “Qualitative Comparative Analysis as an Approach”, in: Rihoux, Benoit and Charles C. Ragin(eds.), Configurational Comparative Methods, Los Angeles: SAGE, pp. 1 – 18.