Διδάσκοντες:
Faculty Instructor:
ECTS:
Κωδικός Μαθήματος:
Code:
Κύκλος / Επίπεδο:
Cycle / Level:
Υποχρεωτικό / Επιλογής:
Compulsory / Optional:
Περίοδος Διδασκαλίας:
Teaching Period:
Περιεχόμενο Μαθήματος:
Course Content:
Το μάθημα της «Μεθοδολογίας των πολιτικών επιστημών» αποσκοπεί στην εξοικείωσή των νέων φοιτητών με τις ερευνητικές μεθόδους που θα τους χρειαστούν κατά την περίοδο των σπουδών τους, ιδίως κατά την συγγραφή των εργασιών τους και την ολοκλήρωση της διπλωματικής τους εργασίας.
Το πρώτο μέρος του μαθήματος επιχειρεί να θέσει με συνοπτικό τρόπο βασικά ζητήματα επιστημολογίας των κοινωνικών επιστημών και να παρουσιάσει με εύληπτο τρόπο τις βασικές μεθόδους της ποσοτικής, της ποιοτικής και της ιστορικής έρευνας.
Επίσης, περιλαμβάνει ένα σεμινάριο με αντικείμενο την ακαδημαϊκή γραφή και τις προδιαγραφές της. Έτσι, επιτυγχάνεται η κάλυψη σημαντικού εύρους της μεθοδολογικής προβληματικής στις κοινωνικές επιστήμες.
Επίσης, οι φοιτητές έρχονται σε επαφή με τις προκλήσεις και τους μεθοδολογικούς προσανατολισμούς των άλλων μεταπτυχιακών και αποκτούν επαρκή γνώση του πεδίου της πολιτικής έρευνας στο σύνολό του.
Κατόπιν, οι φοιτητές εξετάζουν επιμέρους ζητήματα των μεθόδων που επιστρατεύει το συγκεκριμένο ΠΜΣ όπως:
Delphi
Διαδικτυακές έρευνες: πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα της χρήσης του διαδικτύου για την διεξαγωγή πολιτικών ερευνών, η χρήση ανοικτού λογισμικού για την υλοποίηση πολιτικών διαδικτυακών ερευνών, απλή γραμμική παλινδρόμηση, πολλαπλή γραμμική παλινδρόμηση, μη γραμμική παλινδρόμηση, κ.α.
Ανάλυση με περισσότερες από δύο μεταβλητές (cluster analysis, πολλαπλή ανάλυση αντιστοιχιών κ.α).
Μαθησιακά Αποτελέσματα:
Learning Outcomes:
Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες που ολοκληρώνουν επιτυχώς αυτό το μάθημα αποκτούν γνώσεις, ικανότητες και δεξιότητες επιπέδων 7 και 8 και μαθαίνουν να χρησιμοποιούν σύνθετα μεθοδολογικά εργαλεία που έχουν πλήθος εφαρμογών στην εξειδίκευση που ακολουθούν. Σκοπός του μαθήματος είναι οι φοιτητές να εξοικειωθούν με εργαλεία συλλογής δεδομένων, με ποσοτικές μεθόδους ανάλυσης δεδομένων, με κριτήρια επιλογής της κατάλληλης μεθόδου και με τις διαθέσιμες πηγές στοιχείων.
Ολοκληρώνοντας επιτυχώς το μάθημα οι φοιτητές/τριες θα έχουν αποκτήσει τις παρακάτω δεξιότητες και ικανότητες:
Θα είναι σε θέση να σχεδιάσουν ένα ερευνητικό εγχείρημα.
Θα έχουν την ικανότητα να αναζητούν, να αξιολογούν και να τεκμηριώνουν πηγές.
Θα έχουν τη δυνατότητα να οργανώνουν μία διαδικτυακή έρευνα.
Θα μπορούν να επιλέγουν τις κατάλληλες μεθόδους για τα δεδομένα τους και να τις εφαρμόζουν.
Θα μπορούν να κατανοούν τα βασικά στοιχεία μίας εμπειρικής έρευνας και να κρίνουν τα ευρήματά που προκύπτουν από την ανάλυση των δεδομένων της.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών:
Student Assessment Methods
Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Γραπτή Εξέταση με Επίλυση Προβλημάτων (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία:
Bibliography:
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Achen, C. H., & Shively, W. P. (1995). Cross-level inference. Chicago; London: University of Chicago Press.
Aldous, J. M. και R. J. Wilson (2000) Graphs and Applications: An Introductory Approach, Springer Verlag.
Anderson, J., Andreadis, I., Dumont, P., De Angelis, A., Fivas, J., Fossen, T., … & Ladner, A. (2014). Matching Voters with Parties and Candidates: Voting Advice Applications in Comparative Perspective. ECPR Press.
Anderson, T. W. & Finn, J. D., (1996). The New Statistical Analysis of Data, Νέα Υόρκη, Springer.
Berk, K. N. & Carey, P. (2000) Data Analysis with Microsoft Excel, Pacific Grove, Duxbury Presσ.
Biggs, N. L. (1990) Discrete Mathematics, Oxford Science Publications,.
Couper M. (2008) Designing effective web surveys Cambridge University Press Cambridge, UK
D. J. Bartholomew, F. Steele, I. Moustaki, J. I. Galbraith (2007) Ανάλυση πολυµεταβλητών δεδομένων για κοινωνικές επιστήμες, Επίκεντρο.
Grinstead, C. M. και J. L. Snell, (1997) Introduction to Probability, American Mathematical Society.
Javeau, C. (1996) Η έρευνα µε ερωτηματολόγιο, Tυπωθήτω.
King, G. (1997). A solution to the ecological inference problem: Reconstructing individual behavior from aggregate data. Princeton, N.J.: Princeton University Press.
King, G., Tanner, M. A., & Rosen, O. (2004). Ecological inference: New methodological strategies. Cambridge ; New York: Cambridge University Press.
Norusis, (2005) Οδηγός ανάλυσης δεδομένων µε το SPSS, Κλειδάριθµος.
Paulos, J.Α. (1996) A Mathematician Reads the Newspaper, Turtleback Books-Demco Media.
Sue, V. M., & Ritter, L. A. (2012). Conducting online surveys. Sage. Thousand Oaks, CA, USA
Αγγελής, E. και Γ. Mπλέρης (2003) Διακριτά μαθηματικά, Tζιόλα,.
Καλαµατιανού, A. (2003) Κοινωνική στατιστική, Aθήνα, Παπαζήσης, 2003.
Μπαγιάτης, Κ., Μωϋσιάδης, Χ., Τσάντας, Ν., Χατζηπαντελής, Θ. (2005) H ανάλυση δεδομένων µε τη χρήση στατιστικών πακέτων, Ζήτη.
Παπαδηµητρίου, Γ. (2007) Η ανάλυση δεδομένων, Tυπωθήτω.
Χατζηπαντελής, Θ, & Ι. Ανδρεάδης (2005) Μαθηματικά στις Πολιτικές Επιστήμες, Εκδόσεις Ζήτη.