Διδάσκοντες:
Faculty Instructor:
ECTS:
Κωδικός Μαθήματος:
Code:
Κύκλος / Επίπεδο:
Cycle / Level:
Υποχρεωτικό / Επιλογής:
Compulsory / Optional:
Περίοδος Διδασκαλίας:
Teaching Period:
Περιεχόμενο Μαθήματος:
Course Content:
Η ύλη του μαθήματος θα είναι δομημένη σε τρεις διακριτές ενότητες:
1. Η πρώτη ενότητα θα κάνει αναφορά σε βασικές κοινωνιολογικές έννοιες όπως κοινωνικοποίηση και πολιτικοποίηση των νέων ανθρώπων και τη σχέση δευτερογενών φορέων κοινωνικοποίησης όπως του σχολείου στις παραπάνω διαδικασίες.
2. Η δεύτερη ενότητα θα αναφέρεται στους τρόπους πολιτικής δράσης των μαθητών στα σχολεία. Θα γίνει εκτενής αναφορά σε θεσμούς όπως οι μαθητικές κοινότητες και οι τρόποι διαβούλευσης. Επίσης θα γίνει αναφορά στην πολιτική παιδεία και στον τρόπο που αυτή διδάσκεται σε όλες της βαθμίδες της εκπαίδευσης.
3. Τέλος θα γίνει αναφορά σε τρόπους διαμαρτυρίας των μαθητών και γενικότερα των νέων ανθρώπων. Θα προβληθεί το ζήτημα των καταλήψεων των δημόσιων σχολείων και της σύνδεσης του κοινωνικού αυτού φαινομένου με την πολιτική ανυπακοή όπως εκφράστηκε διαχρονικά σε κάθε φάση της ανθρώπινης ιστορίας.
Μαθησιακά Αποτελέσματα:
Learning Outcomes:
Οι φοιτητές αναμένεται ότι στα πλαίσια του μαθήματος θα
• κατανοήσουν τη σχέση ανάμεσα στην πολιτική δράση και στο σχολείο με αναφορές στην κοινωνικοποίηση και την πολιτικοποίηση τους
• συνδέσουν θεωρία με πράξη αναλύοντας πολιτικές συμπεριφορές στο σχολείο και στη σχέση αυτών των συμπεριφορών με τη σύγχρονη πραγματικότητα (π.χ. καταλήψεις)
• εξοικειωθούν με την πολιτική δράση των μαθητών στα σχολεία και την ύπαρξη φαινομένων πολιτικής ανυπακοής
Βιβλιογραφία:
Bibliography:
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Παπαοικονόμου Αντώνιος (2018) Πολιτική Ανυπακοή και Εκπαίδεση, Θεσσαλονίκη, Εκδόσεις Ζυγός
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Γαρυπίδης, Ν. (2011) Ανυπακοή του πολίτη και δημοκρατική αρχή: Μια κριτι-κή προσέγγιση στην αντίληψη του σύγχρονου φιλελευθερισμού για τη δικαιολογημέ-νη μη συμμόρφωση στο νόμο. Στο Η δημοκρατία μεταξύ ουτοπίας και πραγματικότη-τας: μελέτες χαριστήριες στον Ζήση Παπαδημητρίου, επιμ. Αντώνη Μανιτάκη κ.α., Σαββάλας, Αθήνα.
Γιαταγάνας, Ξ. (2010) Δικαίωμα αντίστασης και πολιτική ανυπακοή: Νομιμο-ποίηση κατά νομιμότητας, Κριτική, Αθήνα.
Γκότοβος, Α. (1996). Καταλήψεις: Ανορθόδοξες μορφές μαθητικής διαμαρτυ-ρίας. Αθήνα: Gutenberg.
Δεμερτζής, Ν. & Σταυρακάκης, Γ. (2008). Νεολαία: ο αστάθμητος παράγοντας. Αθήνα: Πολύτροπον.
Δουζίνας, Κ. (2011). Αντίσταση και Φιλοσοφία στην Κρίση. Πολιτική, Ηθική και Στάση Σύνταγμα. Αθήνα: Αλεξάνδρεια.
Καλογιαννάκη, Π. (1990). Πολιτική κοινωνικοποίηση και σχολείο. Σημασιο-λογική προσέγγιση και προβληματική. Νέα Παιδεία, 54, 48-60.
Καρακατσάνη, Δ. (2004). Εκπαίδευση και πολιτική διαπαιδαγώγηση. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Καστοριάδης, Κ. (2010). Η Φαντασιακή θέσμιση της κοινωνίας, Αθήνα, Κέ-δρος.
Κελπανίδης, Μ. (2012). Καταλήψεις σχολείων από μαθητές και μαθήτριες ως συνέπεια αδύναμων πολιτικών και εκπαιδευτικών θεσμών. Πανελλαδική έρευνα σε 8.335 μαθητές δημοσίων λυκείων. Στο Α. Τριλιανός, Γ. Κουτρομάνος, & Ν. Αλεξό-πουλος (Επιμ.), Η ποιότητα στην εκπαίδευση: Τάσεις και προοπτικές. Πρακτικά συνε-δρίου (σσ. 310-321). Αθήνα: ΕΚΠΑ.
Μπιτσάκη, Τζ., & Τσαγγάρη, Σ. (2000). Πολιτική κοινωνικοποίηση. Αθήνα: Τυπωθήτω.