Διδάσκοντες:
Faculty Instructor:
ECTS:
Κωδικός Μαθήματος:
Code:
Κύκλος / Επίπεδο:
Cycle / Level:
Υποχρεωτικό / Επιλογής:
Compulsory / Optional:
Περίοδος Διδασκαλίας:
Teaching Period:
Περιεχόμενο Μαθήματος:
Course Content:
Οι μειονότητες έχουν παίξει σημαντικό ρόλο στην πολιτική της Ελλάδας από την ίδρυσή της, τόσο στον εγχώριο πολιτικό στίβο όσο και στις σχέσεις με τα γειτονικά κράτη. Για ευνόητους λόγους, ο ρόλος των μειονοτήτων συνήθως δεν σχολιαζόταν ευρέως. Μόλις τα τελευταία χρόνια βλέπουμε ένα καινούριο ενδιαφέρον για τη μελέτη του μειονοτικού φαινομένου σε όλο το φάσμα του. Αυτό έχει επιπτώσεις όχι μόνο για τις γνώσεις μας για τις μειονοτικές ομάδες, αλλά και για τις αντιλήψεις στην ευρύτερη κοινωνία. Στο μάθημα θα δούμε αναλυτικά ποιο ρόλο διαδραμάτιζαν και διαδραματίζουν οι μειονότητες στην Ελλάδα και τα Βαλκάνια. Βασικές ενότητες είναι: η Μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης, οι σλαβόφωνοι της Μακεδονίας, η διαδικασία της ομογενοποίησης του πληθυσμού, η Ελλάδα και το διεθνές σύστημα προστασίας μειονοτήτων (ΚτΕ, ΟΗΕ, ΟΑΣΕ, ΕΕ, ΕΣΔΑ, κτλ.), η θέση των μειονοτήτων στις διαβαλκανικές σχέσεις, και τελικά μειονότητες και εκδημοκρατισμός
Μαθησιακά Αποτελέσματα:
Learning Outcomes:
Ο φοιτητής/φοιτήτρια θα αποκτήσει μια γνώση για γενικά ζητήματα περί μειονοτήτων, τις ελληνικές ιδιαιτερότητες, και μειονότηκα ζητήματα στα Βαλκανια από μια συγκριτική οπτική.
Βιβλιογραφία:
Bibliography:
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Kωνσταντίνος Tσιτσελίκης, Δημήτρης Xριστόπουλος (επιμ.), Tο μειονοτικό φαινόμενο στην Eλλάδα, Kριτική, 1997
Mαριλένα Kοππά, Oι μειονότητες στα Mέτα-Kομμουνιστικά Bαλκάνια, Nέα Σύνορα – A. A. Λιβάνι, Aθήνα 1997.
Ουρανία Καϊάφα (επιμ.), Επιστημονικό συμπόσιο / Μειονοτητές στην Ελλάδα (7/9 Νοεμβρίου 2002), Εταιρία Σπουδών νεοελληνικού πολιτισμού και γενικής παιδείας, 2004.