Διδάσκοντες:
Faculty Instructor:
ECTS:
Κωδικός Μαθήματος:
Code:
Κύκλος / Επίπεδο:
Cycle / Level:
Υποχρεωτικό / Επιλογής:
Compulsory / Optional:
Περίοδος Διδασκαλίας:
Teaching Period:
Περιεχόμενο Μαθήματος:
Course Content:
1. Analysis of the historical and intellectual context of the emergence of the ideas of Liberalism. Connection with the ideas of the Enlightenment. Understanding the tenets of laissez-faire in the context of the challenges of the age. Emphasis on the moral and political prerequisites of the theory of Adam Smith
2. Study of the crisis of the welfare state and the emergence of Neoliberalism. The idea of spontaneous order by Hayek. Hayek’s critique of the notion of social justice. Hayek’s project for a constitutional reformation. Markets and democracy.
Μαθησιακά Αποτελέσματα:
Learning Outcomes:
Understanding the distinction of personal from political ethics.
Learning of the fundamental philosophical approaches to the problem of evil.
Sensibilization on the originality of the problem of evil after the experience of the Holocaust, as a challenge to philosophy, thAfter the courses, the students will be acquainted with the historical and philosophical conditions of emergence of liberal ideas in the 18th century; especially in the context of the Scottish Enlightenment and mainly by Adam Smith.
The students will be also ready to grasp the affinities and differences of the ideas of Neoliberalism with respect to the liberal tradition.
They will be aware of the contemporary debate concerning the relevance of neoliberal responses to actual economic and social challengeseology, psychology, and law.
Βιβλιογραφία:
Bibliography:
Course Bibliography (Eudoxus)
(δεν δίδονται βιβλία από τον Εύδοξο)
Additional bibliography for study
Διονύσης Γ Δρόσος: Αγορά και Κράτος στον Adam Smith. Κριτική στην αναδρομική θεμελίωση του Νεοφιλελευθερισμού. Ίδρυμα Σάκη Καράγεωργα, 1984.
Διονύσης Γ. Δρόσος: Το Ευγενές Εμπόριο της Συμπάθειας. Αστικός Πολιτισμός και Ηθική Κοινότητα στον Σκωτικό Διαφωτισμό. Εκδόσεις Νήσος 2106
Adam Smith: Η Θεωρία των Ηθικών Συναισθημάτων ( μτφρ. Δ Γ Δρόσος), Παπαζήση, 2011.
Διονύσης Γ Δρόσος (επ): Αρετές και Συμφέροντα. Η Βρετανική ηθική σκέψη στο κατώφλι της Νεοτερικότητας. Σαββάλας- Ίδρυμα Σάκη Καράγεωργα, 2008.
Αμάρτυα Σεν: Επανεξετάζοντας την ανισότητα. Καστανιώτης, Αθήνα 2004.
Αμάρτυα Σεν: Για την ηθική και την οικονομία. Καστανιώτης, Αθήνα 1999.
Αμάρτυα Σεν: Η ιδέα της δικαιοσύνης. Πόλις 2014.
Wendy Brown: Η καταστροφή του δήμου, Πατάκης 2017.
Michel Foucault: Η γένεση της βιοπολιτικής, Πλέθρον 2012.
Φ.Χάγιεκ: Ο δρόμος προς τη δουλεία, Παπαδόπουλος, 2013.
Φ.Χάγιεκ: Το σύνταγμα της ελευθερίας, Καστανιώτης, 2008.
Harvey David: Νεοφιλελευθερισμός. Ιστορία και παρόν, Καστανιώτη, 2007.
Αγγελίδης-Ψυχοπαίδης (επ): Κείμενα Πολιτικής Οικονομίας και Θεωρίας της Πολιτικής, Εξάντας 1992.
Καρλ Πολάνυι: Ο μεγάλος μετασχηματισμός. Νησίδες, 2009.
Toussaint, Eric: Ο νεοφιλελευθερισμός από τις απαρχές του μέχρι σήμερα. Εκδόσεις Τόπος, 2012.
Michel Foucault: Η Γέννηση της Βιοπολιτικής. Παραδόσεις στο Κολλέγιο της Γαλλίας 1978-1979. Πλέθρον, 2012.
Γιάνης Βαρουφάκης: Παγκόσμιος Μινώταυρος. Οι πραγματικές αιτίες της κρίσης. Λιβάνης, 2012.
Φίλιππος Δραγούμης: Η ηθική πίσω από την κρίση. Σκέψεις για την ηθική φιλοσοφία εν μέσω οικονομικής κρίσης. Άγρα 2013.
Κύρκος Δοξιάδης: Ο Foucault της φιλοσοφίας και της Αριστεράς. Νήσος 2015.
Milton Friedman: Καπιταλισμός και Ελευθερία. Παπαδόπουλος, 2012.
Ψυχοπαίδης, Κοσμάς (επ): Συντηρητισμός, φιλελευθερισμός, σοσιαλισμός. Εστία 1992
Lazzarato, Maurizio: Η κατασκευή του χρεωμένου ανθρώπου. Δοκίμιο για τη φιλελεύθερη κατάσταση. Αλεξάνδρεια 2014.
Daniel Cohen: Η ευημερία του κακού. Μια (ανήσυχη) εισαγωγή στην οικονομία. Πόλις 2009.
Κόλιν Κράουτς: Μεταδημοκρατία. Εκκρεμές, 2006.
Κόλιν Κράουτς: Ο περίεργος μη θάνατος του Νεοφιλελευθερισμού. Εκκρεμές, 2014
U. Duchrow-F.J. Hinkelammert, Ἰδιοκτησία γιά τούς ἀνθρώπους, ὄχι γιά τό κέρδος. Ἄρτος Ζωῆς, 2013.
Naomi Klein: Το δόγμα του σοκ. Η άνοδος του καπιταλισμού της καταστροφής.
Λιβάνης, 2010.
Noam Chomsky: Κέρδος και πολίτης: Νεοφιλελευθερισμός και παγκόσμια τάξη. Καστανιώτης 1998